Laser ontharen is niet alleen voor vrouwen, mannen laten zich steeds vaker laseren

Het is een misverstand dat laser ontharen enkel voor vrouwen is. Bij Laserkliniek Zwolle merken we dat mannen zich steeds vaker storen aan de lichaamsbeharing op onder andere de borst, rug en schouders. Vervelende haar- en huidaandoeningen of veel zweten en hygiëne kunnen redenen zijn om te beginnen met laserontharing.

Redenen voor mannen om te laseren

Het beharingspatroon van iedere man is verschillend. Of een man haargroei op de borst, rug of schouders heeft is afhankelijk van onder andere genen, afkomst en leeftijd. Sommige mannen vinden haargroei helemaal niet erg en andere mannen storen zich er heel erg aan. Zij hebben het liefst een gladde huid zonder stoppels of haren. Scheren en waxen zijn tijdelijke oplossingen waarna er irritatie kan ontstaan en de haren groeien weer terug. Laser ontharen is de oplossing om voor langere tijd van je haren af te komen. Redenen van mannen om te laseren zijn onder andere vanuit een cosmetische wens maar ook zweten en hygiëne worden vaker opgenoemd. Door bijvoorbeeld de oksels te laseren blijft de zweetgeur minder hangen en geeft het een schoner en hygiënischer gevoel.

Laser ontharen van de rug

Beharing op de borst, rug en schouders

Mannen storen zich aan de haargroei op de borst, rug en schouders. Maar ook de haren in bijvoorbeeld de hals, nek, op en tussen de billen en handen zijn een storingszender. Het is goed om te weten dat laser ontharen bij Laserkliniek Zwolle de uitkomst biedt. Bij laser ontharen wordt het licht van de laser geabsorbeerd door het pigment dat zich in de haar en haarwortel bevindt. Op basis van de hitte dat de laser produceert raakt het haarzakje en de voedingsbodem zodanig beschadigd, dat het haar nauwelijks terug kan groeien. De haarzakjes worden inactief en er groeien geen haren meer. Na verloop van tijd is een groot gedeelte van het gebied blijvend onthaard. Een gladde huid tot gevolg!

Groeicyclus van de haren

Er zijn bij laser ontharen meerdere behandelingen nodig. Waar komt dat precies door? Haren groeien in een cyclus van 4 tot 8 weken. In deze tijd vallen de haren vanzelf uit en groeien ze weer terug. Binnen deze cyclus kunnen de haren in verschillende groeifasen verkeren. Alleen het haar dat zich in de actieve groeifase bevindt kan definitief worden onthaard. Omdat niet alle haren tegelijk in dezelfde groeifase zitten zijn er meerdere behandelingen nodig. In totaal zijn er gemiddeld 8 à 10 behandelingen nodig met een tussentijd van 6 weken.

Laser ontharen van borsthaar

Androgeen en testosteron

Helaas hebben de mannen wel een beetje pech want gemiddeld hebben mannen meer behandelingen nodig dan ons vrouwen. Echter niet in alle gevallen maar toch goed te benoemen. De hormoonhuishouding gooit dan roet in het eten. Androgeen en testosteron zorgen voor de nodige haargroei. Daarom kan het zo zijn dat er vaker een onderhoudsbehandeling nodig is en kan er een deel restbeharing overblijven. Maar ja, het overgrote deel verwijderen is toch wel heel erg gemakkelijk!

Medische redenen om te laseren

Naast cosmetische redenen zijn er ook medische redenen om te starten met laser ontharen. Er zijn namelijk huidaandoeningen waarbij de oorzaak van de aandoening ligt bij het ingroeien van de haren en het ontsteken van de haarzakjes. Een voorbeeld hiervan is folliculitis barbae, een huidaandoening die we vaak zien bij de donkere huid. Bij folliculitis barbae groeien de haren in de baardstreek in, wat voor vervelende ontstekingen en verkleuringen zorgt. Bij hidradenitis suppurativa ontstaan er ingegroeide haren, puistjes en pijnlijke ontstekingen in onder andere de oksels en liezen. Ook bij een sinus pilonidalis staat een ontsteking centraal, namelijk een haarnestcyste tussen de billen.

Sinus pilonidalis ofwel haarnestcyste

Oplossing bij folliculitis (barbae), hidradenitis suppurativa en haarnestcyste

Een oplossing bij deze haar- en huidaandoeningen kan zijn om te starten met laser ontharen. Door het laser ontharen groeien er nauwelijks haren meer en raken de haarzakjes inactief. Hierdoor kunnen de haren niet meer ingroeien en voor ontstekingen zorgen. Dit zorgt voor een gladde huid zonder haren en geen pijnlijke ontstekingen meer!

Huidverhaal van Joey

''Ik liep al acht jaar rond met de pijn en overlast van de ingegroeide baardharen, en toch heb ik wel eerst goed nagedacht voordat ik écht de stap zette naar de Laserkliniek. Na twee jaar twijfelen ging ik er gewoon voor – de pijn werd gewoon té erg. Na de intake was alle twijfel weg. We hebben samen een plan opgesteld, daarmee wist ik precies wat we gingen doen.''

''Na twee behandelingen merkte ik al behoorlijk verschil, de pijn werd minder, de huid begon rustiger te worden. Inmiddels heb ik zo’n tien behandelingen gehad en heb ik gewoon echt geen last meer. De baardstreek in de hals is schoon en vrij van wondjes en plekjes. Echt een groot verschil. Ik draag nu een volle, strakke baard zonder problemen en met trots. Ik zeg nu tegen mensen die twijfelen: Doe het! Wacht niet langer, ga ervoor!”

Lees hier het volledige huidverhaal van Joey.

Joey
Ben je benieuwd of laser ontharen wat voor jou is? Plan een gratis en vrijblijvend consult bij één van onze huidtherapeuten.