Last van een onrustige huid door ontstoken haarzakjes?

Over het hele lichaam bevinden zich enorm veel haarzakjes, enkel de handpalmen en voetzolen hebben er geen! Een veelvoorkomend probleem is dat de haarzakjes ontsteken, wat zich uit in een geïrriteerde huid met kleine puistjes of grotere ontstekingen.

Ontstoken haarzakjes

Over het hele lichaam bevinden zich enorm veel haarzakjes, enkel de handpalmen en voetzolen hebben er geen! Sommige haren zijn erg opvallend en andere haren zijn nauwelijks zichtbaar. Een veelvoorkomend probleem is dat de haarzakjes ontsteken, wat zich uit in een geïrriteerde huid met kleine puistjes of grotere ontstekingen. In deze blog vertellen we je wat meer over deze haarproblemen en geven we adviezen hoe ermee om te gaan. We kunnen je alvast verklappen: laser ontharen is een goede blijvende oplossing voor deze haarproblemen!

Laserontharing bij ontstoken haarzakjes en huidaandoeningen
Laserontharing bij ontstoken haarzakjes zoals de aandoening folliculitis of hidradenitis suppurativa

Folliculitis

Folliculitis betekent letterlijk vertaald ontstoken haarzakjes en ziet er uit als kleine, rode bultjes. Het ontstaat doordat bacteriën of gisten op de huid het haarzakje binnendringen en daar een infectie veroorzaken. Folliculitis kan ook ontstaan in de baardzone, dan noemen we het folliculitis barbae. Vaak ontstaat dit bij kroeshaar en krullend haar, waarbij de haar weer terug de huid in groeit. Het meest vervelende aan folliculitis is dat het ontzettend jeukt!

Hidradenitis suppurativa

Hidradenitis suppurativa is een heel vervelende huidaandoening waarbij er ontstoken haarzakjes zijn in de oksels en liezen. De talgklieren en zweetklieren kunnen ook ontstoken raken. Naast dat deze huidaandoening ontsierend is, is de pijn en geur ook erg vervelend. Deze aandoening brengt grote schaamte met zich mee en men loopt er vaker al jaren mee rond. Zoek hulp! Er zijn antwoorden en oplossingen!

Sinus pilonidalis

Een sinus pilonidalis, ook wel haarnestcyste, is doorgaans gelegen in de bilspleet of net boven de bilspleet. Het is een holte onder de huid die een verbinding heeft door de huid heen naar buiten. Soms is er sprake van een grotere wond of abces. De haarnestcyste zorgt voor veel pijn en kan vocht en bloed afgeven.

Adviezen

Deze haarproblemen zullen zonder behandeling niet vanzelf verdwijnen. Maar er zijn wel manieren om de kans op ontstekingen en ontstoken haarzakjes te verminderen. Hierbij 5 tips van de huidtherapeut:

1. Zorg voor een goede algemene hygiëne
  2. Probeer zo min mogelijk te scheren om huidirritatie te voorkomen;
  3. Knijp de ontstekingen niet uit om verspreiding te voorkomen;
  4. Draag geen strakke kleding omdat schuren en zweten ontstekingen verergeren;
  5. Bij hidradenitis suppurativa: probeer af te vallen en te stoppen met roken.

Laser ontharen is een hele goede oplossing voor het bestrijden van aandoeningen met ontstoken haarzakjes

Laserontharing is een goede oplossing voor deze haarproblemen. De laser produceert hitte waardoor het haarzakje en de voedingsbodem zodanig beschadigt raken, dat het haar nauwelijks de kans krijgt terug te groeien. Doordat er na een behandeltraject met laserontharing nog nauwelijks haren groeien zullen er ook bijna geen ontstekingen meer ontstaan. Je bent dus niet alleen van je haarprobleem af, maar ook het irriteren van de huid door continue te scheren wordt opgelost. Het is normaal dat je na een behandeltraject met laser één a twee keer per jaar een onderhoudsbehandeling ondergaat om haren en ontstoken haarzakjes blijvend tegen te gaan.

Wil jij graag van je ontstoken haarzakjes af? Plan een vrijblijvend consult  bij één van onze huidtherapeuten.