Huidtherapeut Laura vertelt over laserbehandelingen en milde huidverzorging

Of je ooit te maken krijgt met een rode huid is afhankelijk van persoon tot persoon. De bleke huid zal er wel sneller last van hebben. In de ene familie komt het ook meer voor dan in de andere.

Vaker horen we in consulten…. “vaderskant!” Genetische belasting speelt dan ook een rol. Ook als een huid vaker te maken krijgt met temperatuurverschillen of als iemand veel tijd buiten spendeert zullen bloedvaatjes in het gezicht eerder uitzetten opgevolgd door inkrimpen en vice versa. Eenmaal couperose of rosacea…. gaan ze nooit meer helemaal weg tenzij je het laat behandelen met milde huidverzorging en IPL- en laserbehandelingen. Rosacea heeft dan ook een chronisch karakter. Gelukkig houden we deze gemakkelijk onder controle door de juiste huidtherapeutische benadering en aanpak.

Huidtherapeut Laura vertelt over laserbehandelingen en milde huidverzorging
Huidtherapeut Laura over laserbehandelingen en milde huidverzorging

Roodheid een normaal verschijnsel dat veroorzaakt wordt door overactieve bloedvaatjes

Roodheid van de huid is in het algemeen een normaal verschijnsel dat wordt veroorzaakt door bloedvaten die overactief zijn. Je kunt bijvoorbeeld een rode huid krijgen tijdens het blozen, sporten of door warmte. Naast deze tijdelijke roodheid is er ook blijvende roodheid van de huid. Dat is minder fijn want de eerste tekenen van couperose zoals roodheid en verwijde haarvaatjes kunnen ook de eerste symptomen zijn van rosacea. Couperose enkel komt vaker voor. Hoe dan ook deze huidaandoeningen kunnen als behoorlijk storend worden ervaren en zorgen meestal al voor vele jaren sociale belemmering en onzekerheid voordat men eens aan de bel trekt. Het is daarom goed om te weten dat couperose en rosacea kunnen worden aangepakt met milde huidverzorging en laserbehandelingen.

Acne rosacea, goede diagnose?

Couperose en rosacea zijn twee verschillende huidaandoeningen. Ze worden vaker door elkaar gehaald. Ze hebben veel overeenkomsten, maar ook verschillen. In deze blogpost leg ik uit wat de symptomen, oorzaken en verschillen van couperose en rosacea zijn en hoe we deze behandelen in onze Laserkliniek. Voor ik dieper in ga op couperose en rosacea behoeft de term ‘acne rosacea’ nog wat verdieping. Acne rosacea zie je vaker voorbij komen in uitingen, echter is rosacea een andere aandoening dan acne. Bij acne zien we mee-eters (de zwarte en witte puntjes), bij rosacea niet. Rosacea komt voor in vier gradaties en bij het type II rosacea, de papulopustuleuze rosacea, zien we wel ontstekingen, wellicht dat daar de term vandaan komt? Acne is echt wel anders!

Wat zijn couperose en rosacea?

Bij couperose is er een netwerk van talrijke fijne bloedvaatjes in het gezicht. De vaatwandjes zijn verzwakt, waardoor ze gaan verwijden. Hiernaast is de huid dunner, waardoor de bloedvaatjes zichtbaarder worden. Bij couperose zijn de bloedvaatjes rood, paars of blauw van kleur en komen voornamelijk voor op de neus, wangen en kin. Bij rosacea zien we meer een algehele roodheid van het gezicht, met name op de wangen en neus. Naast de roodheid kunnen er ook talrijke fijne bloedvaatjes zichtbaar zijn. Bij een subtype van rosacea kunnen er ook puistjes en bultjes voorkomen. De oorzaak van rosacea is niet helemaal bekend. Mogelijk heeft het te maken met een ontstekingsreactie van de huid. Er zijn een aantal factoren die rosacea kunnen verergeren of ‘triggeren’  waaronder; zonlicht, warmte, medicijnen, alcohol, pittig eten en stress. Bij rosacea is er meestal sprake van een gevoelige huid. In de afbeelding wat is rosacea? nog even alle triggers op een rij.

Wat zijn couperose en rosacea?
Wat is rosacea?

Wat zijn de verschillen tussen couperose en rosacea?

Er zijn ook een aantal verschillen tussen couperose en rosacea. Bij couperose is er namelijk enkel sprake van een netwerk van talrijke fijne bloedvaatjes. Bij rosacea is er, naast deze bloedvaatjes, ook sprake van algehele roodheid en eventueel puistjes en bultjes. De huid kan gezwollen zijn, jeuken of branden. Een flink droge, kwetsbare en schilferende huid zien we ook vaker. Soms voelen de ogen droog of stekend aan. Het huidbeeld van couperose  is daarentegen vrij stabiel, terwijl bij rosacea het huidbeeld door verschillende factoren herhaaldelijk zal opvlammen. Rosacea heeft dus een meer chronisch karakter dan couperose. Tot slot is er bij rosacea, in tegenstelling tot couperose, sprake van een ontstekingsreactie van de huid. Er bestaan vier subtypen rosacea.

Welke type rosacea bestaan er?

Type I Vasculaire rosacea. Dit type komt veel bij vrouwen voor meestal vanaf 30 jaar. Kleine bloedvaatjes in de huid zijn dan zichtbaar en gezwollen. Blozen kan lang duren of blijvend worden en de huid kan warm aanvoelen.

Type I Vasculaire rosacea

Type II Papulopustuleuze rosacea. Bij dit type rosacea zijn er naast de kleine bloedvaatjes (couperose) ook bultjes, puistjes of knobbels voelbaar en zichtbaar.

Type II Papulopustuleuze rosacea

Type III Phymateuze rosacea. Dit komt gelukkig relatief weinig voor en als het voorkomt vaker bij mannen. De huid is flink gezwollen en talgklieren en bindweefsel groeien overmatig. Het komt dan tot uiting aan de neus. Rhinophyma noemen we deze huidaandoening. Het wordt ten onrechte verward met een drankneus ofwel overmatig drankgebruik.

Type III Phymateuze rosacea

Type IV Rosacea van de ogen. De ogen kunnen branderig, stekend of droog aanvoelen. Alsof er continue iets in zit.

Type IV Rosacea van de ogen

Type V Neurogenic rosacea. Dit subtype rosacea is nog wat minder lang bekend en onderzocht. Sensaties van branden en jeuk staan hierbij voorop.

Type V Neurogenic rosacea

Ondanks de precieze ontstaanswijze van couperose en rosacea niet bekend zijn, is er weldegelijk een hele hoop te vertellen over rosacea. Couperose zit wat minder ingewikkeld in elkaar. Eenmaal verwijderd met een vaatlaserbehandeling hou je deze aandoening met een jaarlijkse onderhoudsbehandeling gemakkelijk in de toom. Rosacea behoeft wat meer tijdsinvestering maar ook deze aandoening kan in 3 keer al een grote verbetering zijn!

Hoe behandel je couperose en rosacea?

De behandeling van couperose en rosacea lijken op elkaar. Bij rosacea moeten we wat intensiever te werk gaan dan bij couperose. Couperose behandelen we met een vaatlaser. Met de Nd:YAG laser en de IPL (Intensed PulsedLight) verwijderen we tot de dunste haarvaatjes, ook wel teleangiëctastieën genoemd. Deze couperose bloedvaatjes zijn geheel onschuldig en hebben geen functie. Daarom kunnen de bloedvaatjes veilig worden verwijderd met een vaatlaser.  De vaatlaser verwarmt de bloedvaatjes, waardoor de vaatwand inklapt en het restant van het vaatje door het eigen lichaam kan worden opgeruimd. In de regel duurt dit zo’n 6 à 8 weken. Er zijn meestal gemiddeld 3 behandelingen nodig. Wanneer er naast duidelijke haarvaatjes ook sprake is van algehele roodheid in het gezicht gebruiken we lichtflitsen om de huid te egaliseren. De lichtflitsen absorberen de meest kleine haarvaatjes, waardoor de roodheid verminderd en de huid egaler wordt van kleur. De behandelingen zijn matig pijnlijk. De koeling die koude lucht blaast op de plek waar je wordt behandeld zorgt ervoor dat de behandeling prima vol te houden is.

Bij rosacea worden de bloedvaatjes en algehele roodheid op dezelfde manier behandeld als bij couperose, namelijk met de vaatlaser en IPL. Wanneer er sprake is van puistjes en bultjes zorgen metronidazol of ivermectine voorgeschreven door de huisarts of dermatoloog voor een vermindering van klachten zoals flushing (rode opvlammingen bij inspanning of koude en warmte overgangen) daarnaast voor minder puistjes en bultjes.  Bij rosacea is er meestal sprake van een gevoelige en geïrriteerde huid. Daarom is een milde huidverzorging essentieel voor het kalmeren en hydrateren van de huid. De producten van Louis Widmer zijn mild en bevatten geen irriterende stoffen, waardoor ze zeer geschikt zijn voor de rosacea huid. We werken al jaren met een vast ritueel aan huidverzorgingsproducten voor thuis die direct al een fijn effect hebben op een gezondere huid. Naast behandelingen in de kliniek werken we bij de behandeling van rosacea vaak samen met huisartsen en dermatologen. Zij kunnen crèmes en medicatie voorschrijven om de rosacea te verbeteren en onder controle te krijgen. Dit is trouwens niet altijd nodig.

Nieuwsgierig naar wat de huidtherapeuten kunnen betekenen voor uw rode huid? Vraag het in een gratis consult met gratis huidscan.