De patiënt in beeld. Om deze reden leggen we uit wat rosacea is.

“Ik dacht dat ik alle stappen al had doorlopen maar er was nog meer mogelijk op het gebied van een rosacea behandeling. Dat wist ik niet”.

Om deze reden legt Laserkliniek Zwolle uit wat Rosacea is en wat je er aan kunt doen. Huidtherapeut Anouk te Molder heeft 3 laser behandelingen uitgevoerd met een vaatlaser. Aanvullend heeft ze speciale huidverzorging geadviseerd zonder parfum en parabenen. Daarnaast een speciale zonnecrème zonder chemisch filters. Om de ontstoken huid te verminderen heeft de huisarts een gel voorgeschreven.

In het najaar staat nog 1 IPL behandeling gepland om de laatste roodheid te verminderen. Mevrouw is erg blij met haar nieuwe huidbeeld. Laserkliniek Zwolle helpt graag mensen met deze huid klachten!

Herken je bovenstaande rosacea klachten? Vraag de deskundige huidtherapeuten om vrijblijvend advies of lees hieronder nog meer over rosacea. Wat is het? En wat kun je er aan doen?

Wat is Rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening die wij regelmatig in de kliniek treffen. Rosacea wordt ook wel verward met couperose omdat bij beide huidaandoeningen rode vaatjes zichtbaar zijn in het gezicht. Maar wat het meest opvalt bij rosacea is de felle roodheid en in ernstigere mate gaat dit gepaard met vervelende huidirritatie met schilfers, bultjes en puistjes. Soms ook met forse pijnlijke ontstekingen m.n. op neus en wangen. De precieze oorzaak van rosacea is onbekend. Vaak lopen mensen jarenlang met de klachten rond niet wetende wat er aan te doen is, ook omdat de diagnose dikwijls wordt gemist. Om deze reden laat Laserkliniek Zwolle zien wat een huidtherapeut kan betekenen en hoe wij rosacea kunnen behandelen.

Hoe ontstaat rosacea?

Rosacea komt vaak tot uiting rond middelbare leeftijd en meer bij mensen met een licht huidtype. Het komt vaker bij vrouwen voor, maar ook mannen kunnen flinke klachten hebben door de rosacea. Er zijn een aantal duidelijke kenmerken; roodheid, kleine uitgezette bloedvaatjes (couperose), ontstekingen, zwelling, bultjes en puistjes en in ernstige mate ook de zogenaamde bloemkoolneus (rhinophyma). Zoals eerder gezegd is de precieze oorzaak onbekend. De ernst van de klachten kunnen toenemen door bijv.; warmte en koude, zonlicht, kruidig eten, gebruik van bepaalde cosmetica en huidverzorgingsproducten. Omdat de aandoening chronisch is en in fasen van heftige aanvallen (flushing en ontstekingen) en rustige episoden verloopt, is vaak ook de psychische belasting groot.

Wat kun je doen aan Rosacea? Laser behandeling biedt uitkomst!

De rosacea behandeling start met uitgebreide voorlichting tijdens een eerste gratis consult. Duidelijke voorlichting is de eerste stap in dit behandelproces. Afhankelijk van de uitingsvorm bepalen we of we een milde peeling-, laser- en/of IPL-behandeling inzetten. De rosacea is goed te behandelen met behulp van de vaatlaser. Het is een  veilige, doeltreffende behandeling met optimale resultaten mits door een deskundige behandelaar toegepast. Een behandeling met IPL (Intense Pulsed Light) is in veel gevallen een perfecte aanvulling. Er zijn gemiddeld 2 tot 5 behandelingen nodig. De behandeling is veelal goed te verdragen. Tot slot is het huidverzorgingsadvies evenzo belangrijk als de daadwerkelijke laser behandeling. Er is tegenwoordig ook Lycogel verkrijgbaar. Dit is een kleurcorrigerende crème die je veilig kunt gebruiken bij deze huidklachten. Voor meer informatie over Lycogel bekijk hier het advies van huidtherapeut Elaine Lisman.